مطالعات مدیریت گردشگری

این وضعیت در کاستا براوا در اسپانیا طی دو دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ کاملاً مشهود بوده‌است. تا سال ۱۹۰۱ تعداد افرادی که از کانال انگلیس به طرف فرانسه یا بلژیک می‌رفتند به نیم میلیون نفر در سال رسید. شرکت‌های کشتیرانی نگران کابین‌های خالی کشتی‌هایشان بودند؛ مثلاً شرکت ناوبری پنینسولار و اورینتال استیم دریافت که عمدهٔ مسافران آنان به هندوستان و خاور دور در ماه مارس، سوار کشتی می‌شوند. متعاقباً ترتیبی دادند تا مردم ایام تعطیل را با رغبت بیشتری در مسیر دریایی لندن به لیبسون و جیبرالتار بگذرانند.

بازدیدکننده‌ها به وسیله مردم از ظواهر جامعه میزبان به‌صورت کامل به هیجان درمی‌آیند، این هیجان به وسیله آثار هنری تاریخی، علمی، سبک زندگی یا میراثی است که از طرف جامعه میزبان، منطقه، گروه یا مؤسسات مطرح می‌شود (افخمی، ۱۳۸۶). از نظر فنی گردشگری فرهنگی شامل حرکت انسان برای دیدن جاذبه-های فرهنگی خاص همچون مکان‌های میراث‌های فرهنگی، نشانه‌های زیباشناختی و فرهنگی، هنرها و نمایش‌ها که در خارج از مکان معمولی سکونت قرار دارد می‌شود (پاپلی یزدی، سقایی، ۱۳۸۵). نشریه برنامه ریزی و توسعه گردشگری، به منظور صیانت از حقوق و مالکیت فکری و معنوی پژوهشگران و نویسندگان مقالات علمی و جلوگیری از دریافت تحقیقات تکراری از نرم افزارهای مشابه یاب استفاده می کند.

پسران نجیب‌زادگان و اشراف را برای کسب تجربه به تورهای دور اروپا اعزام می‌کردند. پژوهشگر گرامی، انواع مقالات علمی قابل چاپ در نشریۀ علمی گردشگری فرهنگ و ساختار آنها در ادامه تشریح شده است. خواهشمند است حتماً پیش از ارسال مطلب خود، نوع مقاله را مطابق دستورالعمل تعیین؛ و براساس ساختار مربوطه آن را تدوین نمایید تا قابلیت بررسی در روند چاپ نشریه را داشته باشد.

امروزه، آثار باستانی و تاریخی جاذبه‌های فرهنگی از عوامل مهم در جذب گردشگری است. چرا که آثار باستانی و کهن هر جامعه‌ای معرف فرهنگ خاص همان کشور و دارای ویژگی‌ها و ارزش‌های درخور توجه همان مملکت و مرزوبوم است. این آثار دارای ارزش‌های معنوی بسیار زیاد برای آن قوم و جاذبه‌ای برای دیگران است و در نتیجه باعث جلب و جذب دیگران برای بازدید و شناخت آن جاذبه‌ها و آثار می‌شود (ساعی و همکاران، ۱۳۸۹). این نوع جهانگردی برای آشنایی با میراث‌های هنری، فرهنگی، آداب‌ورسوم و بناهای تاریخی با اهداف گوناگون ازجمله آموزشی و پژوهشی صورت می‌گیرد، اطلاق می‌گردد (شمس، امینی، ۱۳۸۸). با توجه به این تعاریف بافت‌های تاریخی بستری مناسب جهت برآورده شدن بسیاری از اهداف گردشگری با تأکید بر گردشگری تاریخی_فرهنگی می‌باشند.

سفر به شمال با خودروی شخصی یا اجاره‌ای یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های گردشگری ایرانیان است. رشت، یکی از بهترین مقاصد گردشگری شمال کشور است که با وجود پارک‌ها، مراکز خرید متعدد و میدان‌های مشهور، مکانی مناسب برای گردشگری شبانه به شمار می‌آید. بریتانیا نخستین کشور اروپایی بود که انقلاب صنعتی را آغاز نمود و جامعه صنعتی نخستین جامعه‌ای بود که فرصت تفریح را برای تعداد روزافزونی از مردم فراهم می‌آورد.

اما این تورها با خطوط هواپیمایی ارزان و به وسیلهٔ پکیج‌های گردشگری بین‌المللی انجام می‌شدند. معرفی سیستم قانونمند خطوط هواپیمایی پس از جنگ نیز از عوامل مؤثر در توسعه صنعت گردشگری بود. موافقت‌نامه‌های دو جانبه سبب تثبیت قیمت بلیت هواپیماها می‌شد و همین امر صندلی‌های خالی هواپیما را به حداقل می‌رسانید. به ویژه این که خرید یک‌جای انبوه بلیط‌ها توسط تورهای جمعی متضمن سود اقتصادی این خطوط بود و بدین‌سان اساس تورهای گروهی نوین بنا نهاده شد. این پیشرفت‌ها با افزایش جدی کیفیت استانداردهای زندگی در بریتانیا همراه شدند؛ و در اواخر دهه ۱۹۵۰ بود که هارولد مکمیلان جرأت کرد مدعی شود «هرگز چنین تجربهٔ خوبی نداشته‌اید».

نشریه با استفاده از سامانه مشابهت یابی(سمیم نور) اقدام به همانندجویی مقالات کرده و مقالاتی با همانندی حداکثر15 درصد را می‌پذیرد. گفتنی است، علاوه‌بر مسافران با شرایط خاص، کارکنان شرکت‌های هوایی نیز از این نوع هتل‎‌ها استفاده می‎‌کنند. در نتیجه می‎‌توان گفت، این مدل از هتل‎‌ها، مزایای خود را دارند و اکثرا برای مسافرانی که پروازشان توقف دارد یا کنسل شده و به زمان دیگری تغییر پیدا کرده، مناسب است.

گردشگری اگر به شکل صحیح و برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد، می‌تواند اثرات مفیدی در بسیاری از بخش‌های جامعه داشته باشد. گردشگری به‌غیر از آرامش، لذت و تجربه‌های جدیدی که به فرد منتقل می‌کند، می‌تواند موجب افزایش درآمد کشورها نیز باشد. زمانی که توریست به منظور اقامت، صرف غذا، خرید صنایع دستی و سوغات، استفاده از وسیله‌ حمل و نقل و… ارز وارد کشور می‌کند، موجب تقویت اقتصادی کشور می‌شود.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار